Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo Toftlund Distriktsskole
Mobil menu

Test og prøver

Så kom resultaterne!

Test og prøver er en del af skolens hverdag. Resultaterne bruger vi når vi undersøger hvad eleverne har lært, og hvad de har potentiale for at lære. Og så giver resultaterne vigtig inspiration til udvikling af undervisningen og trivselsarbejdet.

LandkortEleverne trives i Toftlund Distrikt! 

Den nyligt udkomne nationale trivselsundersøgelse viser, at det ikke kun er i Tønder kommune, at elevernes trivsel ligger over gennemsnittet – eleverne i Toftlund Distrikt har det også godt! Vi ligger over gennemsnittet, på flere parametre langt over og er stolte af, at det løbende arbejde med trivsel også kan aflæses i et nationalt evalueringsredskab.


Resultaterne gør os bedre
Når vi læser testresultater, kan det gøre os opmærksomme på, hvor vi kan blive endBarn der læsernu bedre. På landsplan er fokusområdet ”Støtte og inspiration”, et vanskeligt område at score højt på. Vi ligger højere end landsgennemsnittet og er fortsat optaget af, hvad eleverne gennem deres besvarelser fortæller os, at vi med fordel kan gøre anderledes i undervisningen. Derfor arbejder alle team med resultaterne og undersøger sammen, hvad der skal tilpasses, så elevernes undervisningsmiljø bliver endnu mere givende. 

Når vi aflæser at en klasse har 25% af eleverne i den fagligt dygtigste gruppe, gør det os positivt nysgerrige på, hvad forklaringen er, og hvordan kan vi bruge den erfaring, så vi gør mere af det gode?!


Data som afsæt for refleksion og udvikling

Trivsel og faglighed hænger uløseligt sammen i elevernes hverdag. Således følger vi også med i publiceringer af elevresultater i de nationale test. De fremkomne resultater analyserer vi med et professionelt blik, og anvender det bl.a. som pejlemærker for, hvordan status er på det faglige niveau. Vi ser på resultaternes udvikling over tid fra skoleår til skoleår og hæfter os ved variationer, forskelle og Eksamenssituationligheder mellem de enkelte klasser og afdelinger. Når vi aflæser, at en klasse har 25% af eleverne i den fagligt dygtigste gruppe, gør det os positivt nysgerrige på, hvad forklaringen erKig gennem vindue i en dør, og hvordan vi kan bruge den erfaring, så vi gør mere af det gode.

 

 

De afsluttende resultater tikker ind

I skrivende stund er vores ældste elever til eksamen. Det summer af sommerfugle i maverne, og eleverne står på tæer og gør sig umage. Her er det ultimative resultat for os som fagpersoner, at den unge har ydet en indsats og er stolt af sin præstation.

Eksamen er resultatet af 10 års indsats, som uanset tallet er værd at anerkende.